Despre noi, Parteneri

„Mi se pare vital ca școlile să folosească unelte digitale în predarea la clasă.” – INTERVIU cu Dan DINU, fotograf de natură, inițiator aplicația România Sălbatică

Anul trecut, chiar de Ziua Internațională a Pădurilor, Asociația România Sălbatică a lansat aplicația cu același nume, cel mai complet ghid despre natura țării noastre care poate fi descărcat și folosit pe telefon și tabletă. Anul acesta, după ce au adunat feedback-ul a mai bine de 5000 de utilizatori, au revenit cu o variantă îmbunătățită, gata de folosit în noul an școlar. În spatele acestui proiect, menit să crească notorietatea importanței naturii și a educației de mediu în rândul celor mai tineri dintre noi, se află Dan Dinu, unul dintre cei mai cunoscuți fotografi de natură de la noi din țară. El a povestit pentru comunitatea AGERIO despre aplicație și despre importanța uneltelor digitale în educație.

De la fotografie la film documentar la aplicație educațională. Ce a determinat Asociația România Sălbatică să se aventureze în dezvoltarea unui tool digital dedicat naturii din România?

A fost o trecere absolut firească, pentru că în aplicație putem folosi fotografia și filmul pentru a aduce utilizatorii mai aproape de natură. Aplicația este o unealtă foarte importantă pentru a învăța despre biodiversitatea țării noastre și una dintre cele mai importante unelte educative pe care le-am dezvoltat până acum. Avem multe idei și planuri de viitor pentru a crește cât mai frumos și interactiv această aplicație, în care să se regăsească nu doar informații despre cele mai importante ariile protejate de la noi, dar și multă interactivitate. Mi se pare important să înveți vizual, așa că fotografia și filmul vor fi uneltele noastre de bază în continuare.

Ți se pare important ca școlile să folosească unelte digitale în predarea la clasă?

Nu mi se pare doar important, mi se pare vital. Copiii de astăzi învață și sunt educați într-un sistem complet diferit față de cel de acum 30 de ani, iar profesorii ar trebui să folosească tehnologia pentru a fi mai aproape de ei. Eu nu cred în faptul că trebuie să ne educăm copiii așa cum am fost noi educați. Da, putem face asta pentru lucrurile de bază, pentru bunul simț și pentru educația civică de exemplu, însă altfel, trebuie să adaptăm tot sistemul de educație la nivelul zilelor noastre. Avem nevoie ca elevii de azi să învețe despre AI, despre unelte digitale, despre algoritmi și orice altceva, pentru a putea fi competitivi într-o Românie a viitorului. Din păcate însă, startul a fost pierdut, acum trebuie să recuperăm destul de mult să ajungem din urmă alte țări. Dar copiii sunt plini de entuziasm și energie, așa că sunt sigur că vor putea recupera dacă le oferim ocazia.

Dacă ar trebui să nominalizezi un singur punct forte al aplicației România Sălbatică, pe care l-ai numi și de ce?

Destul de greu, dar hai să încerc. O să las deoparte părțile informative și o să discut despre cele mai interactive. Calendarul naturii este un mod foarte util de a fi mereu la curent cu ce se întâmplă în natură și te ajută să afli unde poți merge să vezi anumite lucruri, indiferent că ne gândim la înflorirea bujorului de munte sau la boncănitul cerbului. Este modul prin care oricine poate merge să descopere natura în ritmul lui. Desigur, cel mai nou modul al aplicației este și cel mai interactiv. Este vorba de un joc de tip quiz, în care utilizatorii pot alege să răspundă la 500 de întrebări, aranjate pe diferite domenii: animale, plante, geografie, mediu, sau pe habitate: munte, pădure, zone umede. Partea mea preferată rămâne însă secțiunea de multimedia, unde jucătorul va trebui să recunoască peisaje sau specii din anumite imagini, poate încerca să recunoască anumite sunete, cum ar fi acela al cocoșului de munte la rotit sau cântecul mierlei, sau poate recunoaște comportamentul unor specii din anumite secvențe filmate. Mi se pare un mod foarte interesant de a învăța despre natură și, în același timp, un mod foarte fain de a te distra, pentru că am avut grijă ca unele întrebări să fie nu doar educative, dar și distractive. Tot la acest capitol aș adăuga și personajele noastre animate din joc, animale foarte simpatice care te pot ghida pe măsură ce câștigi diferite etape. Sunt și ele interactive și sigur foarte atașante.

Care este feedback-ul pe care l-ați primit până acum în legătură cu aplicația și cine sunt cei care par mai interesați să o folosească?

Până acum lumea a fost foarte încântată de aplicație și feedback-ul a fost unul foarte bun. Foarte mulți prieteni au jucat quiz-ul și au fost impresionați de calitatea întrebărilor și de modul cum sunt realizate animațiile. Chiar dacă poate am avut în minte ideea unei aplicații pentru copii, am observat că și adulții au fost fascinați, mai ales că avem două niveluri de dificultate, iar la cel avansat sunt provocări și pentru ei. Nu cred că avem un anume target de vârstă, pentru că aplicația este gândită pentru toți iubitorii de natură, fiind foarte utilă și la școală, de exemplu, pentru profesorii care ar prefera mai multă interactivitate pentru unele lecții din afara programei.

Agerio este o aplicație care, dincolo de resursele audio-vizuale, pune utilizatorii (care, sigur, sunt doar elevii de gimnaziu și liceu) în contact direct cu profesori care să le răspundă direct la întrebările pe care le au, la mate și română, în sesiuni scurte de 20 de minute. Cum ți se pare, genul acesta de funcționalitate în cazul unui tool digital educațional?

Ideea mi se pare foarte bună. Trebuie să înțelegem că metodele de învățare s-au schimbat, nu elevii trebuie să țină pasul cu metodele învechite, ci profesorii trebuie să se adapteze la lucrurile noi, la tehnologie. Copiii vor fi mai mereu atrași de tehnologie și nou, iar dacă acolo găsesc și lucrurile despre care trebuie să învețe la școală, sunt sigur că le vor privi cu mai mult interes. Eu aș fi fost foarte încântat să învăț geografie sau biologie cu ajutorul unui quiz dintr-o aplicație, dintr-un album de fotografie cum este România Sălbatică, sau din filmul nostru documentar. Pe lângă faptul că este diferită abordarea, ceea ce contează foarte mult este suportul vizual. Așadar, eu sunt pentru orice metodă care să aducă nu numai elevii aproape de tehnologie, dar mai ales pe cei care trebuie să îi învețe pe elevi, uneori, acolo este mai mult de lucru.

Din perspectiva ta, care sunt principalele avantaje pe care le poate aduce un tool digital în educația tinerilor? Și care crezi că sunt cele mai importante lucruri pe care un tool educațional ar trebui să le ofere utilizatorilor?

Cumva, cred că răspunsul meu la această întrebare se regăsește în celelalte. Primul avantaj ar fi apropierea profesorilor de elevi printr-un limbaj atractiv pentru aceștia din urmă. Al doilea ar fi interactivitatea cu care se pot preda informațiile. Cel din urmă este folosirea unui suport vizual cât mai complex. Toate aceste avantaje pot ajuta mult mai mult predarea clasică și mă bucur când văd profesori deschiși la asta, inițiative locale sau naționale în societatea civilă care dezvoltă unelte digitale interesante, sau proiecte care pun accent pe acest mod de învățare. Chiar avem nevoie de asta.

Ce planuri de viitor aveți în ceea ce privește aplicația România Sălbatică? Veți dezvolta noi module sau vă veți concentra pe îmbunătățirea / completarea actualelor?

Avem în minte și mai multă interactivitate, iar pe viitor ne-am dori să realizăm un mod multiplayer pentru quiz, în care să poți crea o competiție cu colegii de școală, prietenii sau familia. Profesorii pot și ei folosi acest mod de joc pentru a crea un quiz în care să poată alege întrebările astfel încât să se potrivească mai bine lecției lor. Pe lângă acest aspect, vrem să mai aducem alte patru avataruri noi pe care să le poți debloca în joc. Le avem deja, sunt la fel de simpatice precum cele patru de acum și abia așteptăm să le integrăm. Ne gândim și la un agregator de știri despre natură, un loc unde ONG-urile de mediu și cei care lucrează pentru natură să aibă un loc în care să publice informațiile pe care au nevoie să le comunice. Mai sunt și alte idei, dar probabil că acestea vor fi primele pe care le vom implementa.

***

Dan este inițiatorul proiectului România Sălbatică și practică fotografia de mai bine de 20 de ani.  Din 2022 inițiativa a luat forma unei Asociații, având ca scop conservarea naturii prin informarea și educarea oamenilor cu ajutorul fotografiei și filmului documentar.

Este membru fondator FORONA (Organizația Fotografilor de Natură din România) și se implică în numeroase proiecte fotografice ce vizează protecția mediului, alături de cele mai importante ONG-uri din domeniu cum ar fi WWF România sau Conservation Carpathia.

Odată cu filmul România Sălbatică, Dan a devenit regizor și producător de film documentar de natură. Filmele realizate au fost acceptate la numeroase festivaluri de specialitate și au câștigat premii importante. Mai multe informații despre activitatea lui puteți găsi pe www.dandinu.net